top of page

Vicki Sorg, charityambassadør for PM-International planlegger støtte til 10.000 barn


Vicki Sorg er ikke bare Promotion Director i PM-International, men også en dedikert ambassadør for den veldedige forpliktelsen til den globalt aktive gruppen med base i Schengen, Luxembourg. PM-International distribuerer ernæringstilskudd og kosmetikk over hele verden gjennom direktesalg. Selskapet, som har hatt stor vekst i en årrekke, tok tidlig initiativ til å gjøre noe for barn og er nå den største bedriftssponsoren for nødhjelps- og utviklingsorganisasjonen World Vision. Dette er hjertebarnet til Vicki Sorg, som selv er mor til to barn. I et intervju forklarer hun hvorfor vekst innenfor salg er så viktig for hennes veldedighetsengasjement og hvilke prosjekter som er i planlegging.

Foto: Editpress / Hervé Montaigu

Vicki Sorg, bruker du mer tid med dine egne barn enn med de du hjelper?

Jeg er selvfølgelig et forbilde for barna mine. Siden vi er et direktesalgsselskap, har jeg også muligheten til enkelt å kombinere familie samtidig som jeg er i jobb. Vi har alltid tid til barna, det er en prioritering. Men datteren min går nå på college og sønnen min er tenåring, så deres behov er litt forskjellige. På grunn av koronaviruskrisen har naturligvis reiseaktivitetene mine som charityambassadør endret seg mye. Før pleide jeg å reise flere ganger i året for å følge opp prosjektene på de aktuelle stedene. Jeg reiser vanligvis mye, for da er jeg i sentrum av det som skjer og har en mye bedre følelse for prosjektene. Å være til stede er rett og slett noe helt annet.

På mange av bildene kan du ses i varm omfavnelse med barna.

Det er veldig klare regler: Hvis barna henvender seg til deg på eget initiativ så er det lov, ellers er det ikke. For mange barn er jeg den første hvite, blonde, eller til og med den første utlendingen de ser. Det er reaksjoner som spenner fra nysgjerrighet til frykt, alt er mulig. Men veldig ofte utvikler det seg en personlig kontakt.

Du jobber sammen med hjelpeorganisasjonen World Vision. Hvorfor akkurat denne organisasjonen?

Vi gjorde mange undersøkelser den gangen vi ønsket å starte opp med veldedighet, og World Vision er rett og slett den mest transparente organisasjonen vi fant. De har mottatt flere internasjonale priser for dette. Og det jeg synes er viktigst: World Vision hjelper i områdene der andre ikke gjør det. Det er en helt annen tilnærming. Dette er prosjekter som gjør en stor forskjell.

PM-International har så langt hjulpet rundt 2300 barn over hele verden. Hva mer vil du oppnå?

2300 er allerede et stort antall, men i år ønsker vi å hjelpe 500 flere barn, og det er i Zimbabwe. Der starter et helt nytt prosjekt. World Vision har som prosjekt å forklare hva hygiene er, og hvorfor utdanning og medisin er en god ting. Prosjektet pågår i 15 år. I Zimbabwe er det store problemer med drikkevann og tørke. Det nye prosjektet skal grave vannhull for å gi folk tilgang til vann. Ellers er dette typisk for prosjektene: Det er tross alt ikke bare barna som drar nytte, men hele samfunnet. Vi betaler 30 euro pr. barn pr. måned. Dette er ikke bare for ett barn – et gjennomsnitt på fire barn har faktisk nytte av det. World Vision sier aldri til et barn: Du er ikke med i programmet og får derfor ikke støtte. Det er alltid et konsept for et område.

Hvilken innvirkning har dette programmet på de ansatte og distribusjonspartnerne i bedriften?

Det er en veldig stor effekt, tror jeg, for hver gang vi legger ut en handling eller rapporterer om den, får vi mange tilbakemeldinger. Vi har månedlige Business Akademier fordi våre distribusjonspartnere og ansatte over hele verden er involvert i direktesalg. Der viser vi filmer med World Vision-prosjektene. De ansatte vil vite hva som skjer. De er stolte av å jobbe for et selskap som er forpliktet til barn og sosiale spørsmål.

Ser World Vision etter spesielle prosjekter med fokus på ernæring for PM-International?

Ja, det er to av våre verdensomspennende hjelpeprogrammer der dette er tilfelle. Den ene er i India og involverer 812 barn, den andre er i Peru og involverer mer enn 500 barn. Dette skjedde imidlertid ikke på vår forespørsel, men fordi det passet inn i World Visions planer. Alle andre prosjekter har en helhetlig tilnærming. Der handler det like mye om ernæring, utdannelse, hygiene og lignende.

Hjelpen fra PM International avhenger av vekst og omsetning. Hva skjer når dette faller?

Vi har en veldig konservativ strategi, og med tanke på den nåværende utviklingen av selskapet, forventer jeg ikke dette. Målet vårt er å støtte ytterligere 5000 barn i løpet av de neste tre årene. Vi har reserver for å kunne fortsette vår hjelp.

Har du et favorittprosjekt?

I 2019 var Rolf (grunnlegger og CEO i PM International og hennes ektemann) og jeg i Peru og la merke til at mange barn falt ut av programmet etter bare seks år av forskjellige årsaker. Dette sjokkerte oss. Derfor tenker vi på hvordan vi kan støtte barna. Vi har bestemt at vi skal inkludere de som falt ut først. Videre er jeg glad for to prosjekter som fortsatt venter: gård-til-gaffel-prosjektet, som involverer akasietrær i Sahel-sonen, der innhøstingen brukes til produktene våre. Dette kjøres utenfor World Vision. Det kan være et vinn-vinn-prosjekt. Utfordringen er kvalitet og produksjon på stedet. Vi ser allerede etter andre prosjekter innen dette området.

Det er ikke bare barn i Peru og Zimbabwe som trenger støtte. Også i Luxembourg er hvert femte barn truet av fattigdom. Vurderer du å hjelpe her?

Vi har hjulpet selektivt så langt. Her i Schengen, der PM-International holder til, støtter vi det lokale fotballaget og ro-laget. En ting er sikkert: vi vil ikke se barn lide, verken her eller andre steder. Hvis lokale organisasjoner snakker med oss, er vi åpne for dem. Ellers konsentrerer vi oss om våre prosjekter med World Vision. Vårt langsiktige mål er å hjelpe 10.000 barn. Det er viktig å vite at ikke bare barna har fordeler. Med 5000 barn som mottar hjelp, får faktisk 700.000 mennesker fordeler.

93 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page