top of page

PM We Care: en geit til Jasoda

Oppdatert: 15. sep. 2020

2. september feiret vi den internasjonale veldedighetsdagen. Denne dagen ble etablert med det formål å sensibilisere og mobilisere mennesker over hele verden for å hjelpe andre gjennom frivillig arbeid.


Veldedighetsånden i PM-International er til stede hver eneste dag, og sammen med World Vision er vi forpliktet året rundt til å sikre at fadderbarna våre rundt om i verden får en sjanse til en bedre fremtid. Vi vil gjerne bruke denne dagen som en mulighet til å dele en gladhistorie om ett av våre fadderbarn fra India.

PM We Care en geit til Jasoda
Jasoda og de nyfødte geitekillingene

Møt vårt fadderbarn Jasoda

Dette er Jasoda. Hun bor sammen med familien i Bundi, India og er ett av 2300 fadderbarn i PM We Care og World Vision. Jasodas familie lever i fattigdom. Faren Ramlaxman er skredder og familiens eneste forsørger. Inntekten var så lav at de knapt kunne fø familien og samtidig betale husleie. De hadde heller ingen mulighet til å ha et sunt og godt kosthold.


En dag fikk familien en overraskelse fra World Vision: en geit! Med ankomsten av det nye familiemedlemmet som også var deres aller første kjæledyr, begynte en spennende tid for familien. Ramlaxman var veldig glad for familietilskuddet: «Geiter er sterke dyr og de krever lite vedlikehold. De spiser nesten alt, og reproduserer veldig raskt. Geita vil gi inntekter til meg og familien min». Å ha en geit gir ikke bare næringsfull, kalsiumrik melk som også kan brukes til å lage ost, men gir også økonomiske fordeler. Ved å selge melk og ost kan familien skape viktige inntekter som de kan bruke til medisinsk behandling, barnas utdannelse eller andre nødvendigheter.


Sammen med andre mottakere deltok faren til Jasoda på et kurs om geitehold. De lærte om de beste måtene å drive dyrehold, og om hvordan man får maksimalt utbytte av hver geit.


En geit i gave forandret livene deres

I mellomtiden har en geit blitt til tre. Nå gir to nyfødte geitekillinger familien deilig melk. Ved å produsere egen melk sparer familien i gjennomsnitt 1200 rupier pr. måned (tilsvarer ca. 145 kr), som de tidligere brukte på å kjøpe melk. I tillegg gir den næringsrike geitemelka Jasodas bror Mahesh, som er lettere underernært, alle nødvendige næringsstoffer for å støtte normal vekst. «Geiten vi fikk i gave har forandret livene våre. Barna våre leker med geitene, og to ganger i uken bader vi dem. Geitene er ikke bare kjæledyr, de er viktige familiemedlemmer, og vi er takknemlige for den ekstra inntekten de gir oss», forteller Ramlaxman.

PM We Care World Vision
Jasodas familie og de tre geitene

Hvordan PM We Care hjelper

Sammen med World Vision er PM-International forpliktet til å bidra til å skape et bærekraftig levebrød for fadderbarn, deres familier og lokalsamfunn. Fokuset vårt er å sikre at familier i det lange løp blir selvhjulpne gjennom World Visions støtte. Innenfor rammene av programmet i Bundiregionen har 378 fattige og sårbare familier fått geiter for å motvirke fattigdom. Disse langsiktige regionale utviklingsprosjektene pågår i omtrent 10–12 år. De planlegges og gjennomføres sammen med lokalbefolkningen, med det overordnede målet om selvforsyning. På denne måten støtter vi ikke bare våre fadderbarn, men alle direkte og indirekte mottakere i regionen. I regionsprogrammet Bundi utgjør dette mer enn 50000 mennesker.

PM We Care Vicki Sorg
Charityambassadør Vicki Sorg på besøk i Bundi, 2016

Da charityambassadøren Vicki Sorg besøkte Bundi i 2016, fikk hun føle på levekårene til de sponsede familiene og lokalsamfunnene, og er glad for at det veldedige arbeidet bærer frukter: «Sammen med vår mangeårige partner World Vision har vi støttet regional utvikling prosjekter der i flere år nå. Jeg er takknemlig og glad for at livet til Jasoda og mange andre mottakere i denne regionen har endret seg til det bedre. Varige forbedringer i livet til barn i nød er bare mulig hvis miljøet endres!»


Med sin veldedighetsstiftelse PM We Care har PM-International forpliktet seg til veldedige prosjekter i mer enn 20 år. Hvert FitLine-produkt som selges, gir barn en "Hour of Life" og bedre muligheter for fremtiden. Som den største bedriftssponsoren til World Vision støtter selskapet 2300 fadderbarn, deres familier og hele landsbysamfunn i mer enn 60 regionale utviklingsprosjekter over hele verden, inkludert prosjekter i India, Peru og Kambodsja.

79 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page