Det var en stolt og glad Inger Sverresson som ble kalt opp på scenen for å motta utmerkelsen som «Årets vekstbedrift» under DF Awards i fjor. Det var ikke første gang, for også i 2014 vant PM-International Norge den kanskje gjeveste prisen i hele bransjen. Kan de gjenta bragden i år?
– Jeg er overbevist om at salgsformen vår er en utrolig effektiv form for markedsføring. Ikke bare når man ut til mange flere enn man gjør gjennom tradisjonell markedsføring. Men en dyktig direktesalgsdistributør kan spille både på gode produkter og et personlig bånd til kunden. Klarer vi å holde fokus på det, skal vi fortsette å hevde oss godt, svarer Inger Sverresson. Hun er daglig leder i PM-International Norge.
– De to utmerkelsene vi har fått er ikke bare spennende for oss som selskap, men like viktig for alle våre distributører. De fikk samtidig et synlig bevis på at jobben de gjør, ikke bare fører til personlig vekst, men bringer hele fellesskapet vårt fremover. Når den innstillingen smitter over mellom teamene vokser vi alle, sier hun.
Suksess kommer aldri av seg selv og derfor vil vi i DFs nyhetsbrev vite litt mer om de veivalgene som ligger til grunn – og hvordan det har påvirket organisasjonen.
– Vi la ned en stor jobb i å bygge opp et konsept som vi nå ser at fungerer svært godt i Skandinavia. Dette begynte for alvor å bære frukter i 2016. Våre produktkonsepter ligger stort sett fast, men vi har fått inn mange dyktige dist
ributører, som har klart en eventyrlig vekst. Det smittet over på de andre teamene som også økte.
Fra 4 til 16 i staben
PM-International har valgt å ha en full administrasjon på Gjøvik, mens flertallet av leverandørene i bransjen stadig trapper ned sin administrative tilstedeværelse i Norge ved å «outsorce» oppgaver til sine kolleger i andre land.
– Vi har hatt et voldsomt tempo de to siste årene preget av mye entusiasme, men selvfølgelig også mange timer med jobbing, både ute i felten og hovedkontoret på Gjøvik. Vi har utvidet lageret to ganger, flyttet inn i større kontorlokaler og gått fra en stab på 4 til 16 faste medarbeidere, forteller Inger Sverresson i PM-International Norge.
Da vil vi gjerne vite hva som ligger til grunn for de valgene dere har gjort og hvilke fordeler og utfordringer har det medført?
Inger Sverresson sier at PM-International har en tradisjon for å ha egne salgskontorer i de landene der det er stabilt god omsetning.
– Direktesalg er en svært personlig form for markedsføring – dette gjelder ikke bare for distributørene og deres kunder, men også for hovedkontoret og kontakten vi har med distributørene våre.
– Vi mener at den tette kontakten er essensiell for et godt samarbeide. Det gjør også at vi raskt merker endringer i markedet som vi har muligheten til å følge opp på kort varsel.
Hun trekker også frem abonnementskonseptet som svært vellykket. Det gjør jobben enklere for distributørene fordi det er både jobb- og tidsbesparende. Distributørene kan fokusere mer på oppfølging og finne nye kunder. Inger Sverresson går faktisk så langt som å si at abonnementskonseptet er selve hoved-årsaken til at PM i Norge har opplevd den voldsomme veksten de siste årene.
Tror du dere ville kommet til slike gode resultater uten den modellen dere har valgt?
– Når jeg ser på antallet av kunder og distributører som bruker produktene våre år etter år, måned etter måned, sier det seg selv at modellen vi har valgt er riktig.
– Og da mener jeg både markedsføringsformen Network Marketing, abonnement og satsingen på høykvalitetsprodukter, presiserer hun.
Brukes også av toppidrettsutøvere
Produktene dere selger står selvfølgelig sentralt i en slik utvikling. Vi ser at produktene er anerkjente og med en bred aksept innen internasjonal toppidrett.
– PM-International legger stor vekt på å investere i kvalitet, både når det kommer til utvikling, råvarer og kvalitetskontroll. Produktene kontrolleres og kvalitetssjekkes eksternt i samarbeide med TÜV, samtidig som vi får produktene testet for dopingrelevante substanser og stimulanter ved Idrettshøyskolen i Köln, sier hun.
Idrettshøyskolen i Köln er et akkreditert laboratorium som har høy anseelse i idrettsverdenen. Alle FitLine-produktene er på Kölner Liste – noe som er helt avgjørende når en toppidrettsutøver skal bruke disse.
Dere har gjort spennende valg, har suksess – men hvordan er det i de øvrige nordiske landene?
– Vår vekst startet faktisk som en skandinavisk modell. Først ut var det svenske teamet, tett fulgt av finnene, mens vi i Norge først kom skikkelig på banen i 2016. I PM Group som er representert i 40 land verden over, ligger de skandinaviske landene helt i toppsjiktet.
– Og så til slutt – det store 1000-kroners spørsmålet. I november er det igjen klart for DF Awards på Grand Hotell i Oslo. Vil dere klare å klatre helt til topps igjen og motta den prestisjetunge «Årets vekstbedrift» enda en gang?
– Vel, jeg er ikke kjent med de andre selskapenes salgstall, og vet at vi har direktesalgsselskaper i Norge som gjør det bra. Men vi blir selvsagt både stolte og beæret skulle vi bli tatt i betraktning for å ta imot DFs Vekstpris også for 2017, avslutter daglig leder Inger Sverresson – kanskje litt beskjedent?