Enkle tips for gode yogarutiner fra PM for en forfriskende søvn

Det finnes knapt en person i verden som ikke har opplevd en søvnløs natt, og mange mennesker klager over at de sover dårlig. Det finnes ingen tvil om at søvn er viktig for en sunn kropp og sinn. Det er faktisk like viktig som ernæring og trening. Uansett, og uansett årsak (stress, arbeid, livsstil, til og med kjønn og alder); noen ganger får vi ikke nok søvn.



Hvorfor er det så viktig å få en god natts søvn?

Sunn søvn kan hjelpe deg med vekttap. Når du får nok søvn, er det også mindre sannsynlig at du overspiser eller gjør et innhugg i kjøleskapet om natten.


Mens du sover, synker pustefrekvensen og blodtrykket. Disse dype søvnstadiene er viktige for fysisk regenerering. Kroppen frigjør hormoner som støtter restituering av celler og cellevekst i hele kroppen.


Søvn hjelper også på å danne og lagre minner, på samme måte som søvnen bidrar til å fremme prosessene rundt bearbeiding av følelser og opplevelser. Studier har vist at det hjelper oss å lære, utvikle og huske nye ferdigheter. Når du blir fratatt søvn om så bare for en natt, synker muligheten til å huske ny informasjon betraktelig.


Likevel holder vi oss gjerne oppe til sent på hverdager. Vi drikker sukkerholdige drikker og spiser fet mat før vi legger oss. Vi stirrer på lyse skjermer. Og er vi fortsatt overrasket og forvirret hvis vi føler oss utslitte, irritable og slitne om morgenen. Det er selvsagt ikke vår jobb å fortelle deg hvordan du skal leve livet ditt, vi er sikre på at du vet hva som er bra for deg! Men hvis du sliter med å opprettholde sunne sovevaner, kan yoga være løsningen for deg. Forskning har vist at man slapper av fysisk og mentalt når man gjør yogaøvelser. Lavere kortisolnivå og redusert blodtrykk vil hjelpe deg til å sove som en baby.


Prøv ut vår favoritt blant beroligende rutiner, som Sheelagh fra Hotbox Yoga studio i Strassen, Luxembourg har lyst til å dele med deg. Det er superenkelt og egnet for alle aldre og ferdigheter. Bonus: Du kan til og med gjøre det i sengen!



For å fullføre rutinene og slappe godt av om kvelden, lag deg gjerne litt Herbaslim urtete og Restorate for bedre restitusjon – to perfekte drikker du kan nippe til etter at du har fullført yogarutinen. Slapp av, pust dypt inn og ro deg ned før du legger deg så du kan stå opp og stråle neste morgen.


Namaste!



0 visninger

FitLineFacts © 2020